joi, 21 februarie 2013

Despre Moldoveni

                                                                                                                                   Fotograf: Raoul Pop

In ultimul an  am un sentiment de apartenenta crescanda fata de pamantul pe care am vazut pentru prima oara si am grait mai intai.
Ciudat sentiment dar si placut deopotriva.
Patriotismul asta nu-i pana la urma decat recunoasterea radacinilor proprii si automat constientizarea naturii tale ca om.
Si sincera sa fiu ador sa fiu romancuta dulce,moldoveanca pasionala .
Noi moldovenii avem o caldura aparte,un patos special si niste ochi interesanti ( mereu pusi pe sotii ).
Iar cand zambim schimbam lumi,luminam ganduri.
Poate ca suntem blamati pentru impulsivitatea noastra...si Doamne fereste sa ajungi in gura noastra ca te-ai lins pe bot.
Injuraturile s-au inventat la noi ,probabil.
Si nu prea pot eu exemplifica  :))) dar toata lumea stie, ca atunci cand injura moldoveanul,atunci ce-ti ureaza iti zice din toata inima.

     "  Un muncitor moldovean ce lucra la un bloc, a cazut de pe schela si a murit. Politia vine la fata locului si interogheaza un copil, care se pare ca a fost unicul martor al nefericitei intamplari: 
- Ma', copile, cum a murit omul acesta? 
- A injurat. 
- Pai, cum a injurat? 
- A injurat de Dumnezeu! 
- Pai, cum a injurat de Dumnezeu? 
- Pai, cam asa: Dumnezeii ma-ti de copchil, nu mai hatana schela, ca o sa cad si o sa mor!..."


Si ne mai ajuta si dialectul...muuuult .
Pana si cuvintele suna altfel spuse de noi,pentru ca le incarcam cu sentimente,trairi si le trimitem direct spre inima ta.Ajung mereu acolo si-ti planteaza o samanta, care sa te rascoleasca macar un pic.
Si pana la urma la ce debit verbal avem cu totii nici nu are cum sa nu te ajunga macar un crampei din tot
 ce -ti  pot auzi urechile.
Se mai zice ca nu prea ne ajuta mintea.Dar, zic eu, ca nu intamplator plaiurile noastre mustesc de cate talente au daruit tarii,in fel de fel de domenii.
Exista in schimb multe bancuri despre prostie:

Dumnezeu imparte daruri. Moldoveanul ajunge ultimul si i se spune: Ai ajuns ultimul si nu au mai ramas decat frumusetea si prostia. -Ce alegi? -Apoi Doamne, frumusetea-i trecatoare.



                                                                                                                                             Fotograf: Gina Buliga
                                                                                                                          


Radeti sau nu,moldovencele sunt cele mai frumoase romance si  asta nu o zic eu,o vede toata lumea.Moldovencele sunt femeile care te cuceresc pentru toata viata.Sunt un cocktail straniu de temperament,caldura,frumusete,revolta,blandete si.......galagie.
Zambesc mult,au grija de ele in exces,dragostea lor e patimasa si daca ai gresit, pedeapsa e crunta.
Nu ai idee cand sunt copii si cand au grija de tine,cand sunt femei sau cand vor sa fie cocosul in casa.
Din aceasta cauza le iubim fara sa vrem ,fie ele surori,mame,bunici,prietene,colege

Mai avem inca un defect,asa ca hai, veniti sa aruncati cu pietre-n noi!
Noi putem fi numiti oricum ,dar adevarul nu sta prea mult ascuns la noi,ca ti-l aruncam repede in fata( nu de alta,ci ca sa zvarlim si noi ceva,ce ,suntem mai prejos? )
Suntem considerati lenesi,saraci si dornici de a urca rapid cat mai sus in ierarhia sociala.
Saraci poate..dar nu am vazut oameni mai harnici in viata mea decat bunicii.Ai mei si ai tuturor pe care-i cunosc.
Om fi noi moldovenii lenesi dar avem bunici harnici :))
Si noi inca ni-i pretuim si culegem vorbele lor de duh ca pe niste comori de mare pret.



"Și-mi pare-așa ciudat
Că se mai poate găsi atâta vreme pentru ură,
Când viața e o picătură
între minutu-acesta și celălalt...
Și-mi pare neînțeles și trist
Că nu privim la cer mai des,
Că nu culegem flori și nu zâmbim,
noi, care-așa de repede murim. "



(Murim...ca maine, 23 decembrie 1937, Magda Isanos)
Fotografie: My Romania - Vlad Dumitrescu 

                                                                                                                        photo-arhiva personala

Si da,suntem saraci dar mandri.
E normal sa ai demnitate,sa nu te lasi calcat in picioare si sa tii sus si tare sa fii apreciat pentru ce esti si nu pentru un bot de mamaliga legat in varf de bat.
Pana la urma suntem mai mult decat un corp,fie el si frumos,asa ca al moldovencelor noastre :)
Si daca tot veni vorba de mamaliga,sa nu uitam sa precizam ca ale noastre bucate fac ravagii oriunde in lume.

Si da....noi te injuram si noi tot noi te primim in casa noastra.
Ospitalitatea aici e la mama ei acasa.
Imi povestea asta -vara un nene,ardelean fiind ,o intamplare din Romanica noastra.
Il intrebasem de unde e ,si eu,moldoveanca fiind mi-am exprimat admiratia fata de ardeleni,care mi se par cei mai destupati la minte oameni din tara.
" Voi moldovenii...voi sunteti deosebiti...uite am facut cu familia o incursiune in nordul Moldovei,pe la manastiri.Ajungem noi cu masina intr -un sat si ne era sete.Asa ca ne-am oprit la o fantana.
Cum nu era nimeni pe langa,ne-am uitat sa vedem poate dam de vreun om.
Si cum asteptam noi asa,ca nu indrazneam sa luam fara sa zicem nimic, vedem o batranica cu o galeata,indreptandu-se spre fantana cu pricina.
Asa ca intru in vorba cu ea:
    -Mamaie,a matale e fantana?Ca am lua si noi putina apa!
La care ea:
    -Stati oameni buni,sa va hodiniti ca va scoate acuma baba.Da mai ghini haiditi la mini-n batatura sa va ominesc nital.

Si am mers.
Saraca batranica ne-a dat tot ce avea in casa: bucate alese si gustoase,ne-a pus vin la bidon si tuica si am stat ore bune la povesti cu ea.
Nevasta-mea a ramas impresionata de tot si mai ales de o patura de lana de aia mare,grea pe care o avea in casa.
si ce crezi?Nu am putut pleca pana nu am acceptat sa luam cerga respectiva.
     -Ca doar n-o sa plecati cu mana goala di la mini,spuse batranica, vreti sa ma rada lumea ca nu stiu a omeni?   "

      Adevarul e ca pe cat suntem de dusmanosi pe atat de inimosi.
Iubim cu foc,certam si uram ,ne place viata,petrecem,bem,radem tot timpul,suntem harnici sau puturosi...dar suntem oameni in primul rand.
Ca sa-l citez pe actorul Alexandru Arsinel:

 "Moldoveanul e o fire mai melancolică, mai sensibilă, poate şi vicisitudinile prin care a trecut ani de zile i-au dat o sensibilitate mai specială şi un fel de a gândi, mai profund, mai serios. Moldoveanul e un om care ştie să şi plângă, dar ştie să şi râdă. E hâtru, e un om care-i tot timpul cu zâmbetul sub mustaţă. De la el trebuie sa te-aştepţi mereu la o aruncătură".

Orice calitate a omului are si un corespondent negativ.Indiferent de unde esti,din ce neam te tragi.
Si de ce sa nu -ti recunosti radacinile mandru si sa pleci la drum ,sa te construiesti tinand cont de tot ce esti si ai putea vreodata deveni?
Pana si cunoasterea defectelor proprii e o calitate. Pana la urma e usor sa etichetezi omul si sa-l improsti cu noroi ,nu?
Ia zi-mi ai avut curajul sa te privesti vreodata in ochi si sa constientizezi ca tot ce blamai mai rau la altii ,zace de fapt in tine?
E usor sa zici ca nu esti roman,oltean,moldovean sau ce esti tu.
Dar daca negi adevarul esti mult mai trist pentru ca ajungi sa crezi propriile minciuni.
Asa ca am o umila rugaminte la tine,romane:
Uita-te la stramosii tai si aminteste-ti cine esti.Si asta inainte sa pleci in alte tari, unde sa pretinzi ca esti de-al lor.
Pana la urma vesnicia s-a nascut la tara.
Deci nu uita sa te iubesti!

Niciun comentariu: